BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 7, 2012

......

Hidup kita ini milik Allah. Hiduplah dengan bahagia.
Usah memilih derita dan dendam. Kasih sayang itu indah.
Manusia hanya mampu merancang, namun perancangan Allah itu Maha Sempurna.
Aku yakin, setiap yang berlaku, biarpun betapa buruk dan pedih, tentu Allah akan mentaqdirkan kebaikan yang banyak padanya (apabila kita memahami).
Allah tidak pernah zalim, cuma kita yang zalim bila kita enggan menerima ketentuan Allah.
- from article 'Takdir, Suami dan Dia' by kristen rindu (www.iluvislam.com)


Monday, May 23, 2011

hate this feeling..=(

huhuhu..monday oh monday..nape la mood ari nie sgt x okey...

adik,cube la jgn ade prasaan tu..try to avoid it okey...nothing pn sbenarnye,jdnye just let it be...

- kate2 motivasi utk diri sndiri di pagi ari...=)

Thursday, November 11, 2010

Don't Ignore the Warning Signs of Stress!

Stressed? Aren't we all.

Between work, family obligations and money worries, it may all feel too overwhelming sometimes.

Of course, there is good stress and bad stress. The first one can motivate you to become more productive. The second kind, the type that makes you lose sleep, can actually be bad for your mental and physical health.

Here's a handy guide to help you assess whether you're stressed, how serious your stress is, and how to deal with it.
Stress warning signs

Of course, different people deal with stress in different ways, but here is a list of mental and physical symptoms to help you understand if you're stressed.

The mental symptoms may involve you being:

* Angry
* Depressed
* Anxious
* Always hungry, or having no appetite
* Crying often
* Have trouble sleeping and feel tired
* Have trouble concentrating

The physical symptoms may involve:

* Chest pains
* Constipation, or diarrhoea
* Cramps, or muscle aches
* Feeling dizzy, or fainting
* Engaging in nervous behavior like biting your nails
* Twitches, or experiencing pins and needles
* Feeling restless
* Having sexual problems, from erectile dysfunction to lowered sex drive
* Feeling breathless
* Can't sleep

Having just a few of these symptoms may indicate that you are stressed, and you should address the issue.
How stress works

When you are in a stressful situation, your body releases the hormones cortisol, adrenaline, and noradrenaline, and these go on to cause the physical symptoms of stress.

You may start sweating, and your blood pressure and heart rate may rise.

This, in turn, may undermine your immune system, making you more susceptible to illness, as well as lead your body to release fat and sugar into your blood stream, which may lead you to gain weight.

As stress raises your blood pressure, if you are stressed in the long term, you can develop high blood pressure, which in turn can increase your risk of having a heart attack or a stroke.
Dr Chris Steele's advice on how to cope with stress

A simple coping strategy involves the word STRESS:

Share your worries, swallow your pride, and admit and talk to someone about your worries (It's good to talk). A problem shared is a problem halved!

Take stock of your life. Are you living the life you really want to live? Remember, this is the only chance you've got! It's not a dress rehearsal! Do what you want to do. It's your life!

Relax. Get a hobby. Haven't you always fancied doing this or that? Well, do it! A hobby can be totally absorbing and therefore rewarding and relaxing!

Exercise. Basically, you should walk at least 30 minutes each day, that's 15 minutes out and 15 minutes back non-stop!

Say no! Do not take on extra work. Tell them you won't do it. Think of you, your health and your family!

Shop at a pet store! You'd be surprised at the amount of medical research which shows that having a cat, dog or pet in the family has reduced stress levels!

If you feel that you are suffering from stress, see you GP, but do not accept long term tranquilliser prescriptions.

Ask for help from a psychologist, stress counsellor, relaxation therapist, qualified hypnotherapist or even alternative therapist. If these do not work, you must go back to your GP for professional guidance.

p/s : kredit to En. Yahoo..=p and yes, i'm stress, i hate myself right now coz i'm just not me..been change bcoz of someone has been pushed my limit...actually to be specific, i hate her..so, please somebody, just get rid of her..sgt x tahan ngan working attitude+behavior die...=(

Saturday, October 2, 2010

Mengapa Wanita Memerlukan Lelaki?

Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala.

Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?

Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.

Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo.

Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya.

Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki.

Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.

Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.

Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.

Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita.

Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.

Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.

Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.

Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia.

Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.

Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.

Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.

Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.

Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.

Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama.

Sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai.

Semoga mereka tak tersalah pilih.

Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.

Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.

Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.

Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.

Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik..InsyaAllah...

sgt suke ngan artikel nie..again, it's from iluvislam..=)

Friday, October 1, 2010

Lima Syarat B'buat Maksiat - iluvislam

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata:

"Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat."

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata:

"Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya.

"Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata:

01."Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezeki-Nya."

Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata:

"Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?

"Ya!" tegas Ibrahim bin Adham.

"Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

02."Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya!

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati.

Ibrahim kembali berkata kepadanya:

"Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab:

03."Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!"

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata:

"Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?"

"Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan:

04."Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh"

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar dan berkata:

"Wahai Ibrahim , mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?"

Ibrahim pun menjawab:

05."Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata:

"Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku ingin bertaubat kepada Allah." katanya sambil teresak-esak.


huwaaa..takut sgt bile bace artikel nie...ya Allah,ampunkn la smua dosa hambaMu ini...

Thursday, September 23, 2010

blog sy yg dh b'sawang..=p

hehehe..lastly,br la ade mood+time nk update blog yg t'syg nie..=p

actually x dak ape pn yg nk citer..after raye,so mood raye still ade lg..esok pn mau blk kg lg..nk collect brg2 yg t'tinggal kt kg tu..ari tu kelam kabut sgt kemas brg smpai byk benda t'tinggal..hehehe...

opis ari nie sgt x besh..sgt x suke ngan kakak opis yg sorg nie..die sgt x besh..tp sedang cube merasionalkn diri sndiri so x nampak sgt x sukenye..=p as usual,bile dh x der mood musti citer kt org..jdnye td lepas bgtau jer kat zila,trus rase lega sket..=p

jd sy pn happy blk..=)

td tgk profile view data,mcm byk gak..tetibe wondering...sape lak yg view profile blog sy yg boring nie..huhuhu..pelik2...

ha,this coming raya haji,my brother mau b'tunang..hehehe..sgt sronok nk trima kakak ipar br...tp yg x beshnye after this confirm la depa x abis2 tanye bile lak my turn..huhuhu...boring2...

Wednesday, June 16, 2010

no title

ngeh..saje2..dh lame x update blog nie..kak wie+shila pn x dak entry br..mcm boring2..jd la entry no title nie..hehehe..

ari nie byk gak keja,tp mcm x der mood sgt..mood lebih pade nk g ecotrip 20 - 23 june nnt..hehehe..wlpun kt teluk rubiah jer (x smpai 10km kot ngan umah kg..=p) tp mcm besh jgk la sbb g ngan bdk2 satu opis..nnt buleh g fishing+tangkap ketam..lalalala..sronoknye..

tp before that will get involve ngan awards day on 19 june..nnt jd prize presenter lg..huh,boringnye..guest of honour thn nie mcm biase2 jer..jdnye this year x der la segrand last year..

recently dgr lagu bila cinta by fifi (Lagenda Budak Setan)..mcm besh la pulak..emm..bile la bleh dpt tgk movie+bace bukunye..(actually tgh tunggu turn pinjam buku bebe..la nie buku tu kat pah..after this sy lak..=p)

k la,nk blk dh..time's up!=p